A belterületi és külterületi utak állapota Balkányban

2021. szeptember 20. 08:32 - 4233

101162689_2887470571337539_7676261938514362368_n.jpgGyalázatos, förtelmes, járhatatlan, minősíthetetlen, kritikán aluli és még nagyon sok jelzővel illethetném a balkányi utak állapotát. Az 1990-es évek elején kezdődött el Balkányban a gázprogram, aminek köszönhetően először felvágták az aszfaltokat. Bizton állíthatjuk, hogy ekkor az utak 80%-a sérült. Az új évezred elején folytatódott a fejlődés – elkezdték csinálni a szennyvízhálózatot, ami megint csak az utak rongálódásához vezetett. A fejlődésnek mindenki örült, de annak már kevesen, hogy az utakat nem állították vissza eredeti állapotukra.

Dr. Kun Bertalan idejében érte el a településünk azt, hogy nem volt a faluban aszfaltozatlan út. Ez akkoriban igazán nagy dolog volt, hiszen még Nyíregyházán is volt nem is egy olyan utca, ami nem volt leaszfaltozva, sőt még most is akad. A minőség az természetesen nem egy autópálya-minőség, de ezek mellékutak, és ha vigyáznánk rá rendszereres felújításokkal (nem kellene megvárni, hogy teljesen tönkre, menjenek) és ha nem engednénk be a több tonnás kamionokat, teherautókat, buszokat akkor nagyon sokáig élvezhetnénk ezeken az utakon is a kátyúmentes közlekedést.

Sok év telt így el, amikor az előző polgármesterasszony, Marjánné dr. Rinyu Ilona kilobbizta a többi település vezetőjével karöltve, hogy a 4102-es számú közutat Biritől Nyíradonyig felújítsák – ennek képezi belterületi részét Balkányban a Kállói utca, a belvárosi körút, valamint az Adonyi út. Emellett megépítették az Abapusztát Béke teleppel összekötő utat is, ami korábban egy földburkolatú mezőgazdasági útként funkcionált.
2008-ban a 4913-as számú közutat is felújították, teljes 10 km-es hosszúságában Balkánytól Nyírmihálydiig. Ezután a közút részéről meg is állt a felújítás, illetve tavaly csináltak egy kis szakaszt a 4901-es útból a Kossuth tértől a Bocskai utcai vasúti átjáróig.

Az önkormányzati utak felújítása a 2000-es évek vége felé a Kúria tér, a Görgey utca, a Tompa Mihály utca, az Iskola utca és a Váci Mihály utca felújításával elkezdődött, de gyorsan be is fejeződött, és azóta itt útfelújítás nem volt immár kb. 10 éve. Pedig valljuk be, nagyon nagy szükség volna rá. Nem tudunk olyan utat mondani, ami teljes egészében járható volna. Az autók a járdán közlekednek, mert máshol nem tudnak, de a járda nem arra van építve, így hamarosan az is tönkre megy. A Petőfi utcát már több mint egy éve olvassuk, hogy fel lesz újítva, 500 m-es hosszúságban, habár maga az utca teljes hossza 1014 m. Kérdésünk, melyik fele lesz felújítva? Ha egyáltalán egyszer fel lesz újítva. Kíváncsiak lennénk arra is, hogy a közbeszerzés milyen stádiumban tart? Lehet-e tudni, mikor kezdődik el a felújítás? Mikorra fejezik be? Melyik részét újítják fel a Petőfi utcának? Ki lesz a kivitelező? Kérdések sokasága merül fel mindenkiben, jogosan.

ssa45995.JPGA Kossuth téren már csak azok közlekednek, akik nem ide valósiak és a GPS erre viszi őket. De emellett lehetne még említeni az Ady Endre, a Bercsényi, a Damjanich vagy az Árpád utcát, ahol már legalább 30 éve nem történt normális útfelújítás. Mikor nagyon zúgolódtak az emberek, akkor a lyukakba bedobtak egy lapát sárgahomokot, „jóazaparasztnak” címszó alatt.

A tanyasi közlekedés infrastruktúráját illetően talán még rosszabb a helyzet. A keskeny utak mellett a víz kimosta a laza talajt, így olyan útpadkák alakultak ki, hogy ha valaki nem figyel oda, képes a gumiját legyalulni az „út”. Nem egy olyan esetről hallottunk, hogy az autószervizben kötött ki valaki, mert véletlenül lementek az útról.

2018-ban a Vidékfejlesztési Program keretében Balkány Város Önkormányzata 90%-os támogatási intenzitású, vissza nem térítendő Európai Uniós támogatásban részesült, külterületi közutak fejlesztése és útkarbantartó erőgép beszerzésére. Az itt elnyert 104 651 348 Ft-ból újították fel a 49130-as utat, ami a Csiffytanya és a Jármytanya határán fekvő mamutfenyőig tartana, de nem ért el odáig. Nagyon sokan látogatnának ki kerékpárral is a fához, de szabályosan életveszélyes a közlekedés, a keskeny tanyasi utakon, azon a zúzott kövön meg majdcsak lehetetlen tekerni. Joggal merülhet fel a kérdés, hogy az elnyert pénzből, miért csak ennyi utat és miért ilyen minőségben készítettek el?

Nagyon sok családban van autó, ami már nem csak luxus, hanem része a mindennapi életünknek, de sajnos ilyen utak mellett az élettartamunk is lerövidül ezeknek a járműveknek, hiszen tönkre mennek a lengéscsillapítók, a gumik, a futómű, és ezek javítása nem éppen pénztárcabarát, valamint keményen megterheli az családokat.

A járdák állapotáról még pár gondolatot engedjenek meg: mostanra elértük azt, hogy szinte minden utcán van járda a városban, ami egy nagyon pozitív dolog. De azt mondják meg nekünk a Tisztelt Város Vezetői, hogy mi alapján döntik el, hogy hová, milyen minőségű járda kerül? Miért van az, hogy egyes utcákban jó minőségű térburkolatos járda van, a másikra csak gyenge minőségű beton jutott? Mi alapján szelektálnak?

118470190_189336199424512_5135201818353091080_n.jpgVálaszokat várunk továbbra is a város vezetőségétől, hogy mik a terveik rövid, illetve hosszú távon az útfelújításokkal kapcsolatban? Mi helyzet a 4901-es számú közúttal, ami Téglásig tart? Ez tudjuk, hogy a közút tulajdonában van, de a kezdeményezéseket a területileg illetékes polgármestereknek kellene megtenni a felújítás érdekében? (Kérdések vannak, de ezek csak költői kérdések maradnak, mert ismerve a vezetőséget senki sem fogja megválaszolni ezeket.)

Tudjuk továbbá, hogy utak állapota nagyon sok helyen probléma, de mindenki a maga baját érzi és tudja. Beszélhetünk itt 5G technológiáról, űrkutatásról, a 21. századról, vagy az Európai Unióról, de sajnos itt megált az idő, az utak nemhogy Európába, de lassan már sehová sem vezetnek. Valójában és képletesen értve is.

Az írás 2020. május 26-án jelent meg a Balkányi Kibeszélő Facebook oldalon!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://4233.blog.hu/api/trackback/id/tr6416694196

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása